Warsaw Summer Jazz Days 2017

Tonbruket

8 LIPCA

Dan Berglund – bass
Martin Hederos – keys
Johan Lindström – guitars
Andreas Werliin – drums

TONBRUKET
”Forevergreens” (Act Music)

Scena Lejonkulan w Królewskim Teatrze Dramatycznym w Sztokhlmie większości kojarzy się ze sztuką teatralną, ściśle związaną ze scenariuszem. Dla Tonbruket to samo miejsce oznacza szczęśliwe zakończenie mniejszego dramatu z udziałem własnym.

W maju 2015 roku po raz pierwszy od paru lat, oryginalny skład Tonbruket spotkał się na songwriterskiej sesji. W Lejonkulan, gdzie scenografia ukazywała miasto w ruinie, pytanie było oczywiste: Czy Tonbruket zmierza w tę samą stronę?

Perkusista, Andreas Werliin, przeżywał długie rozstanie z zespołem. Grywał wtedy z ”Fire Orchestra” oraz ze swoimi muzykami z ”Wildbirds” i ”Peacedrums”. Dan Berglund (gitara basowa) występował w tym czasie z ”E.S.T. Symphony” i ”Bugge Wesseltoft”. Johan Lindstrom (gitara) założył właśnie ”Graveyard” i udzielał się jako kompozytor i aranżer w wielu orkiestrach.

Wątpliwości były poważne: gdzie jest tak naprawdę Tonbruket? A przynajmniej: gdzie jest Andreas?

W 2014 roku lody zostały przełamane. To wtedy Martin, Johan i Dan zostali zaproszeni do napisania muzyki do sztuki ”Man Without a Past”, wystawianej w Królewskim Teatrze Dramatycznym w Sztokholmie. Napisali polkę i fińskie tango zaledwie w tydzień. Wątpliwości zostały rozwiane. Liczyła się wspólna praca przy pisaniu muzyki. „Czuliśmy się, jakby ktoś wpuścił świeże powietrze do zespołu” – wspominają członkowie grupy.

Pół roku później już światło dzienne ujrzał album ”Forevergreens”. Dwa utwory z jego listy znalazły się w sztuce ”Man Without a Past”, należącej do fińskiego autora Ari Kaurismaki. Pięć minut rzeczywistych nagrań z Lejonkulan znalazło się na płycie.

W sierpniu 2015 roku nagrania były kontynuowane. Odtąd, z nową wizją i nowymi zasadami w zespole. Utwory nie miały już takiej struktury jak w pierwszych albumach. Dopiero w hamburskim studiu Werliin pozwolił sobie zboczyć nieco z wcześniej obranego kursu.

W ciągu sześciu dni, przez całą dobę, kolejne utwory wchodziły do przestrzeni studyjnej, która w dawnych latach była magazynem tytoniu. Nad przebiegiem nagrań czuwał znakomity realizator dźwięku, Ake Liton.

Po nagraniach w Hamburgu, Tonbruket odbył krótką sesję w studiu gitarzysty Johana Lindstroma,
w Sztokholmie. ”Forevergreens” zostało zmiksowane w legendarnym studiu ”Atlantis”.

”Forevergreens” jest czwartym albumem od chwili, w której Johan Lindstrom i Dan Berglund zawiązali grupę i wydali swój debiutancki album ”Dan Berglunds Tonbruket” w 2010 roku, który doczekał się szwedzkiej nagrody Grammy.

Niektórym słuchaczom bogactwo ”Forevergreens” jawi się jako zbiór najbardziej niepohamowanej kolekcji utworów grupy. Nikt jednak nie ma wątpliwości, że nad wszystkim panuje całkowita kontrola artystów, chętnie korzystających z rocka, jazzu, krautu, rocka progresywnego czy awangardy. Tym razem najważniejszą „nowością” jest kilka elementów wokalnych, należących do norwesko – szwedzkiej wokalistki, Ane Brun. Rozpoczyna ona album słowami mówionymi, a następnie śpiewa bez słów.

Nowy materiał po raz pierwszy został zaprezentowany na scenie podczas trasy koncertowej, w klubie jazzowym ”Fasching”, w Sztokholmie.

Albumy:
„Dan Berglund Tonbruket” (2010), ”Dig It To The End” (2011), ”Nubium Swimtrip” (2013), ”Forevergreens” (2016). Wydawnictwo: Act Music