Warsaw Summer Jazz Days 2016
Steve-Lehman-Octet

Steve Lehman Octet

8 LIPCA

Steve Lehman – alto sax, Jonathan Finlayson- trumpet, Mark Shim – tenor sax, Tim Albright – trombone
Jose Davila – tuba, Chris Dingman – vibraphone, Drew Gress – double bass, Tyshawn Sorey – drums

STEVE LEHMAN OCTET

Okrzyknięty „jedną z najbardziej nowatorskich postaci jazzowej sceny muzycznej początków XXI. wieku” oraz uznany za „imponującego saksofonistę” Steve Lehman jest nie tylko kompozytorem i szeroko rozumianym artystą, ale również wykładowcą i badaczem, który aktywnie działa w ramach eksperymentalnych stylów muzycznych. Steve Lehman tworzył nie tylko dla dużych orkiestr, ale równie¿ dla zespołów kameralnych, a jego utwory zostały wykonane przez International Contemporary Ensemble (ICE), So Percussion, Kammerensemble Neue Musik Berlin, JACK Quartet oraz Talea Ensemble. Jego ostatnia płyta Travail, Transformation & Flow (Pi 2009) została uznana przez New York Times za najlepszy album jazzowy. W swojej długoletniej karierze alto-saksofonisty występował i nagrywał nie tylko w kraju, ale również za granicą. Był zaangażowany w pracę z zespołami Anthony’ego Braxtona, Dave’a Burrella, Dave’a Douglasa, Marka Dressera, Vijay Iyera, Olivera Lake’a, Jasona Moran, Meshella Ndegeocello oraz z grupą High Priest of Anti-Pop Consortium. Jego prace zostały przyjęte z entuzjazmem w Artforum, Downbeat Magazine, New York Times, Newsweek, The Wire oraz National Public Radio, BBC i SWR.

Jose Davila jest wszechstronnym, tworzącym w Nowym Jorku trębaczem i tubistą, którego twórczością obejmuje szeroki wachlarz gatunków muzycznych, począwszy od tradycyjnych i nowatorskich jazzowych improwizacji, kończąc na salsie czy muzyce klasycznej. Obecnie jest członkiem zespołu Henry Threadgill’s Zooid oraz zespołów gitarzysty Liberty’ego Ellmana i alto-saksofonisty Steve’a Lehmana. Dzięki współpracy z Threadgillem i Ellmanem Jose Davila odrzucił tradycyjne podejście do sekcji rytmicznej i nadał nowy charakter tubie, która od teraz odgrywa wiodącą rolę w tworzonych przez nich dźwiękowych pejzażach. Jego muzyczny kunszt mo¿na podziwiaæ przede wszystkim w nominowanym do nagrody Grammy utworze Un Gran Dia en el Barrio orkiestry Spanish Harlem Orchestra oraz w utworach Remembranzas i Siguendo la Tradicion zespołu Soneros del Barrio. Współpracował również z zespołami Ray’a Charlesa, Andrew Hilla, Tito Puente, Celia Cruz, Marca Anthony’ego, Eddiego Palmieri, Ray;a Andersona, Butcha Morrisa, Teda Nash oraz z grup¹ Lincoln Center Afro Latin Jazz Orchestra, American Symphony oraz New York City Opera Orchestras.

Jonathan Finlayson uznany przez New York Times za “przenikliwego i zaskakującego trębacza”, który “jest zafascynowany kompozycją i aranżacją”. Opuścił rodzinne miasto Oakland i przeprowadzi³ siê do Nowego Jorku, gdzie studiował na The New School for Jazz and Contemporary Music. Obecnie bierze aktywny udział w życiu nowojorskiej sceny muzycznej. Jest d³ugoletnim, zas³u¿onym cz³onkiem zespołu Steve Coleman and Five Elements, dziêki któremu zdobył ogromną wiedzę i muzyczne doświadczenie. Współpracuje również z zespołami Ravi’ego Coltrane’a, Steve’a Lehmana, Mary Halvorson i Tomasa Fujiwary.

Mark Shim urodził się w Kingston na Jamajce, obecnie mieszka w Richmond w stanie Virginia. Naukę gry na saksofonie rozpoczął w siódmej klasie a w roku 1991 ukończył liceum i rozpoczął studia na Virginia Commonwealth University oraz William Paterson College. W roku 1994 przeprowadził się do Brooklynu, gdzie grał i nagrywał z Hamiettem Bluiett w Harlemie. Wkrótce potem współpracował z Mosem Allisonem, Betty Carter, Gregiem Osbym oraz zespołem Mingus Big Band.

Po wyjątkowo „żywiołowej” karierze muzyka chamber jazzu, nowatorskiego artysty jazzowego oraz wykładowcy w Nowym Jorku, puzonista Tim Albright czerpie ogromną przyjemność z kariery wolnego strzelca. Jest członkiem New York Chamber Brass, Atlantic Brass Quintet, Riverside Symphony oraz Argento New Music Project. Obecnie kontynuuje studia na Purchase College i Juilliard School Pre-College. Jako artysta jazzowy wszedł w skład zespołu Steve’a Colemana, który wydał album The Five Elements i wspó³pracowa³ z Mari¹ Schneider, Stevem Lehmanem, Alanem Ferberem oraz Ralphem Alessim. Jednym z największych sukcesów Tima Albrighta był udział w tworzeniu albumów Weaving Symbolics Steve’a Colemana oraz Travails, Transformation and Flow Steve’a Lehmana.
Chris Dingman jest osobą, która zarabia na życie uderzając w metalowe pręty a jego nazwisko świetnie do tego pasuje. Jak sam mówi: „To coś wspaniałego! Nigdy nie przypuszczałem, że zostanę wibrafonistą”. Przygodę z wibrafonem rozpoczął w wieku 12 lat. Dalsze nauki pobierał na Wesleyan University and the Thelonious Monk Institute. Przebojem wdarł się na wyjątkowo konkurencyjną nowojorską scenę muzyczną. Chris Dingman wydał niedawno swój debiutancki krążek Waking Dreams.

Drew Gress urodził się w roku 1959 w Yardley w stanie Pensylwania. Jako basista i kompozytor występuje z artystami nowatorskich projektów współczesnej muzyki improwizowanej. Pracuje ostatnio nad projektem The Irrational Numbers (Premonition), na którym znalazły bardzo oryginalne kompozycje DrewԳ. Jego wcześniejsze albumy zebrały bardzo pochlebne recenzje m.in. 7 Black Butterflies (2005), Spin & Drift (2001) oraz Heyday (1997). Dalsze plany obejmują utworzenie nowego kwintetu, wydanie solowego album na basie oraz rozpoczęcie prac nad projektem, w którym elementem wiodącym będzie muzyka elektroniczna.

Tyshawn Sorey jest nie tylko kompozytorem i szeroko rozumianym artystą, ale również wykładowcą i badaczem, który aktywnie działa w ramach eksperymentalnych stylów muzycznych. W swojej długoletniej karierze perkusisty, puzonisty i trêbacza występował i nagrywał nie tylko w kraju, ale również za granicą. Był zaangażowany w pracę z zespołami Muhala Richarda Abramsa, Steve’a Colemana, Butcha Morrisa, Peter Evansa, Mishy Mengelberga, Johna Zorna, Vijay Iyer, Wadada Leo Smitha, Dave’a Douglasa, Anthony’ego Braxtona, Steve’a Lehmana oraz Tima Berne oraz wieloma innymi. Został genialnie przyjęty przez większość krytyków muzycznych w Traps, National Public Radio, JazzTimes, The Village Voice, The Wire, The New York Times, Modern Drummer, The Wall Street Journal oraz Downbeat Magazine.