Warsaw Summer Jazz Days 2016
James-Blood-Ulmer-Odyssey-Trio

James „Blood” Ulmer Odyssey Trio

9 LIPCA

James Blood Ulmer – guitar, vocals, flute, Charles Burnham – violin, Warren Benbow – drums

James Blood Ulmer
ODYSSEY TRIO

Odyssey Jamesa „Blooda” Ulmera prezentuje szeroki wachlarz muzycznych gatunków, w których obrazoburczy lider od pół wieku realizuje swoje artystyczne aspiracje. Free jazz, country-blues, rock psychodeliczny, delikatny soul oraz czysty funk, prowadzące niekiedy do dźwięków, którymi nie pogardziliby nawet miłośnicy heavy metalu. James „Blood” Ulmer — techniczny pionier i geniusz — w oparciu o zróżnicowane dialekty muzyczne stworzył swojego rodzaju uniwersalny język. Ornette Coleman powiedział o nim kiedyś „naturalny muzyk harmolodyczny”. Jednak w jego muzyce słychać również południowe korzenie i tradycję bluesową Delty. Znakiem firmowym Ulmera są oderwane gwałtowne dźwięki, które przechodzą w hardrockowe leady charakteryzujące się ospałą rytmiczną teksturą. To niepowtarzalne brzmienie uczyniło z Ulmera legendę już za życia.

Spośród wszystkich swoich projektów muzycznych i zespołów, z którymi James Blood Ulmer pracował, Odyssey jest najbliższy koncepcji „muzyki harmolodycznej” autorstwa Ornette’a Colemana, rozwijanej wspólnie z Jamesem „Bloodem” Ulmerem w latach 70. W ostatnich latach można zaobserwować większe i głębsze wpływy bluesowe. To szczególny projekt, który zazwyczaj prezentowany jest wyłącznie na festiwalach.

James „Blood” Ulmer

Od blisko 40 lat James „Blood” Ulmer jest ikoną jazzu. Jego bardzo indywidualistyczna muzyka stanowi połączenie różnych wpływów, z którymi stykał się od dzieciństwa spędzonego w Południowej Karolinie, gdzie nauczył się grać na gitarze i śpiewał w zespole gospel. Ulmer — przez lata lider wielu niewielkich zespołów — zapisał się na kartach historii światowej muzyki, a Larry Birnbaum, dziennikarz magazynu „Down Beat”, opisał go jako skrzyżowanie Jimiego Hendrixa, Boba Dylana i Mike’a Bloomfielda. „International Musician” uznał Ulmera za prawdopodobnie najbardziej innowacyjnego i kreatywnego gitarzystę/kompozytora na dzisiejszej scenie muzycznej.
Nazwany wcześniej przez Grega Tate’a — krytyka muzycznego „Village Voice” — „brakującym ogniwem między Jimim Hendrixem i Wesem Montgomerym z jednej strony, a P-Funk i Mississippi Fredem McDowellem z drugiej” James Blood Ulmer budował swoją karierę, wykonując nieoczekiwane zwroty i redefiniując zastane status quo. Muzyczne korzenie Ulmera, urodzonego i wychowanego w czasach segregacji rasowej na wsi w Południowej Karolinie, wywodzą się z Kościoła Baptystów i muzyki gospel, która otaczała go od najmłodszych lat. W wieku dwudziestu kilku lat Ulmer wyjechał do Pittsburgha, gdzie zaczął występować jako zawodowy muzyk w klubach Chitlin’ Circuit Środkowego Zachodu z zespołami grającymi R&B i jazz organowy. Po przeprowadzce do Nowego Jorku i spotkaniu Ornette’a Colemana Ulmer odnalazł swoje prawdziwe brzmienie. Występy u boku mistrza muzyki harmolodycznej na legendarnych nowojorskich scenach jazzowych sprawiły, że gra Ulmera na gitarze rozkwitła, przeistaczając się w jedyny w swoim rodzaju idiosynkratyczny styl, który wykracza poza granice gatunku. Wydał wiele uznanych albumów, które do dzisiaj pozostają klasyką, w tym Tales of Captain Black, Freelancing, Black Rock i Odyssey. W XXI wieku Ulmer nadal pracuje, zajmując zaszczytne miejsce w historii muzyki jako zasłużony senior bluesa. Przede wszystkim jednak pozostaje jedynym i wyjątkowym Jamesem „Bloodem” Ulmerem.
www.jamesbloodulmer.com