Warsaw Summer Jazz Days 2017

Branford Marsalis Quartet with Kurt Elling

9 LIPCA

Branford Marsali – saxophones
Joey Calderazzo – piano
Eric Revis – bass
Justin Faulkner – drums
Kurt Elling – voice

Branford Marsalis jest wciąż obecny za scenie. Od chwili uznania go za saksofonistę, który wprowadził nową energię i nową widownię do świata jazzu, aktywnie udoskonalał i pogłębiał swój talent muzyczny jako muzyk, kompozytor, wreszcie wzorzec muzycznej doskonałości XXI – wieku.

Dorastając w bogatym środowisku Nowego Orleanu jako najstarszy syn pianisty i nauczyciela, Branford został wprowadzony do świata muzyki razem z rodzeństwem Wyntonem, Delfeayo i Jasonem. W czasach, gdy zaczął grywać w lokalnych zespołach, jego pierwszy instrument, klarnet, ustąpił miejsca altowemu, a następnie tenorowemu saksofonowi. Rosnąca fascynacja jazzem podczas szkolnych lat umożliwiła mu pozyskanie podstawowych narzędzi, które otworzyły przed nim drzwi do pierwszej poważnej pracy z legendą trąbki, Clarkiem Terrym oraz z Wyntonem w kultowym ”Jazz Messengers” Arta Blakey’a.

Kiedy bracia opuścili skład, żeby założyć ”Wynton Marsalis Quintet”, świat bezkompromisowego, akustycznego jazzu natychmiast został ożywiony. Branford założył swój własny zespół w 1986 roku i z niewielkimi przerwami we wczesnych latach utrzymywał zespół jako główny środek artystycznego wyrazu. Znany niemal z telepatycznych zdolności wśród nie najlepiej zgranego zespołu, niezmierzonej głębi oryginalnych kompozycji, pełnej wyrazistych melodii, prowokacyjnych form i niespokojnego ducha, zarówno na scenie, jak i w studiu nagraniowym, ”Branford Marsalis Quartet” uznawany jest za kanon, na którym inne zespołu mogłyby się tylko wzorować.

Co prawda, kwartet rzadko zaprasza innych artystów do swoich szeregów, jednak w grudniu 2015 roku, podczas weekendu w Nowoorleańskim ’’Snug Harbor”, zaprosił on do współpracy wokalistę, Kurta Ellinga. Spotkanie to zaowocowało trzema dniami spędzonymi w słynnym studiu Ellisa Marsalisa ”Center for Music”, gdzie podekscytowani chęcią artystycznej współpracy artyści, powzięli działania przy dalszych wspólnych nagraniach. Rezultat ich pracy wybrzmiewa w albumie ”Upward Spiral”.

Branford nie zawęża swojej muzyki wyłącznie do kwartetu. Poza legionem gigantów, z którymi pracował przy rozmaitych projektach (Miles Davis, Dizzy Gillespie, Herbie Hancock czy Sonny Rollins), grywał w duecie z kilkoma ważnymi pianistami, wśród których znalazł się jego przyjaciel z lat młodości, Harry Connick, Jr. czy wieloletni pianista jego kwartetu, Joey Calderazzo. Pierwszy, solowy koncert Branforda w Grace Cathedral w San Francisco został udokumentowany w nagraniu z 2014 rok ”In My Solitude”.

Muzyka klasyczna obejmuje rosnącą część muzycznego świata Branforda. Podejmując repertuar Coplanda, Debussy, Glazunova, Iberta, Mahlera, Milhauda, Rorema, Vughana Williamsa, Villa-Lobos i Sally Beamish, Branford często jest kojarzony z orkiestrami z Chicago, Detroit, Dusseldorfu oraz Północnej Karoliny, jak również z Filharmonią Nowojorską.

Marsalis był również dyrektorem artystycznym cyklu Ascent Symfonii Cincinnati w 2012-13 roku. Jego obeność nie ominęła też Broadway’u. Wysiłek, jaki włożył przy tworzeniu muzyki do sztuki Augusta Wilsona ”Fences” został uhonorowany prestiżową Nagrodą ”Drama Desk” w kategorii „Wybitnej muzyki”. Było on również nominowany do cenionej Nagrody ”Tony” za najlepszą oryginalną kompozycję filmową.

Branford jest autorem muzyki do ”The Mountaintop” z udziałem Samuela L. Jacksona i Angeli Basset oraz pełnił fukcję kuratora muzycznego.

Twórczość Branforda na polu filmowym obejmuje kompozycję do ”Mo’ Better Blues”, a także występy w filmach ”School Daze” i ”Throw Momma from the Train”.

W 2002 roku artysta powołał do życia wytwórnię Marsalis Music, w której realizowane są zarówno jego własne produkcje, owoce pracy młodych utalentowanych gwiazd jak Miguela Zenona oraz dzieła zapomnianych mistrzów, spośród których wymienić można nauczyciela Branforda, Alvina Batiste. Branford pozostaje aktywny również na polu dydaktycznym, poszerzając przy tym rozległe kontakty w Michigan, San Francisco czy w North Carolina Central Universities, a także prowadząc warsztaty na terenie całych Stanów Zjednoczonych i świata.

Marsalis posiada także na swoim koncie trasę koncertową z udziałem Stinga, współpracę z Grateful Dead i Brucem Hornsby, fukcję dyrektora w ”Tonight Show Starring Jay Leno” oraz prowadzenie szeroko rozpowszechnionego pasma ”Jazz Set” w National Public Radio.

Zakres oraz wysoka jakość jego rozmaitych aktywności, czynią go rozpoznawalną i niezwykle cenioną osobistością nie tylko na polu jazzu i muzyki klasycznej ale również poza nim. Podobnie, wysiłek, jaki włożył na rzecz pomocy w odbudowie Nowego Orleanu po Huraganie Katrina podnosi go do rangi artystów o niezwykle efektywnej wizji czynu społecznego. Wspólnie z Harrym Connickiem Jr.i New Orleans Habitat for Humanity, stworzył i pomógł zrealizować koncepcję „Muzycznej Wioski”, społeczności w Upper Ninth Ward, która zapewnia schronienie bezdomnym rodzinom muzyków oraz innym lokalnym mieszkańcom. W samym sercu Wioski mieści się studio nagraniowe Ellisa Marsalisa ”Ellis Marsalis Center for Music”, społeczność przeznaczona na działania związane z zachowaniem bogatego dziedzictwa muzycznego Nowego Orleanu, z miejscem na występy, ćwiczenia oraz nagrania.

Niektórzy mogą mierzyć sukces Branforda poprzez ilość zdobytych nagród, wśród których wyróżnić można trzykrotnie przyznaną Grammy czy powszechne uznanie za mistrza światowego formatu, tymczasem dla niego są to tylko kolejne stacje w fascynującej podróży w świat muzyki.

”The Branford Marsalis Quartet” będzie gościł wybitnego wokalistę, Kurta Ellinga. Ten wyjątkowy skład zasilą: Marsalis (saksofony), Joey Calderazzo (fortepian), Eric Reveis (kontrabas) i Justin Faulkner (perkusja). Stanowiąc silną i pełną drużnę, zespół rzadko zaprasza do współpracy innych artystów, jednak głęboka leksyka Ellinga, jego techniczna różnorodność oraz znakomita intonacja, pozwalają muzykom wyrazić materiał w nowej odsłonie.

Podekscytowani wizją artystycznej współpracy, muzycy przygotwali nowe utwory, które będą prezentować w tym specjalnym składzie. Mimo standardowego formatu kwartetu jazzowego z wokalem, współpraca między tak mocnym zespołem i jednym z najlepszych jazzowych wokalistów powinna okazać się czymś więcej, niż tylko standardem.