Warsaw Summer Jazz Days 2017

Bill Frisell Trio

7 LIPCA

Bill Frisell – electric guitar
Tony Scherr – bass
Kenny Wollesen – drums

Bill Frisell

Kariera artysty obejmuje ponad 35 lat koncertowej obecności na scenie oraz realizacje wielu wybitnych nagrań, których kolekcja została wymieniona na łamach prestiżowego magazynu Down Beat jako najwybitniejsza twórczość minionej dekady. W zestawieniu znalazł się najnowszy album, będący owocem współpracy z wytwórnią Savoy, ”Sing of Life” z 858 Quartet, krążek ”Beautiful Dreamers”, osobista interpretacja dorobku Johna Lennona ”All We Are Saying” oraz pierwszy album, zrealizowany przez OKeh/Sony Masterworks, Big Sur, z muzyką na zamówienie Monterey Jazz Festival i skomponowaną w malowniczym regionie Glen Deven Ranch, w kalifornijskim Big Sur, na instrumenty smyczkowe, gitarę i perkusję.
Najnowszy album, ”You Wish Upon a Star”, wydany nakładem wytworni Okeh/Sony, narodził się w trakcie dwuletniego pobytu gitarzysty w roli opiekuna gości w nowojorskim Lincoln Center podczas cyklu ”Roots of Americana” (wrzesień ’13 – maj ’15). Wykonawcami biorącymi udział w projekcie są wokalistka Petra Haden, Eyvind Kang (altówka), Thomas Morgan (gitara basowa) i Rudy Royston (perkusja). Album prezentuje autorskie aranżacje i interpretacje ”Music from Film and Television”. Magazyn Jazz Times określił go słowami: „Szczególną uwagę przykuwają tu niezapomniane motywy, połączone z namysłem, lekkością i pasją, charakterystycznymi dla Frisella i znakomitego zespołu”. Na trasach koncertowych pojawiają się Haden, Morgan i Royston.
Nieustannie poszukując możliwości “sięgania do swoich korzeni”, swoim najnowszym albumem ”GUITAR IN THE SPACE AGE!”, artysta oddaje swoisty hołd muzyce popularnej, która wywarła na nim znaczący wpływ w okresie dojrzewania, przypadającym na narodziny gitary Fender Telecaster. „Instrument ten skutecznie ukierunkował drogę moich muzycznych decyzji”. Frisell, wraz z zespołem, sięga po serię ”Masterworks” wydawnictwa Okeh/Sony, związaną z The Beach Boys, Juniorem Wellsem, Pete’m Seegerem, The Byrds, Duane’m Eddy’m, The Ventures, The Kinks, Chetem Atkinsonem, Linkiem Wray’m, Speedy West & Jimmy Bryant, The Astronauts, Merlem Travisem, Johnny’m Smithem i innymi, jak również z dorobiem własnym.
Gitarzysta posiada bogate doświadczenie w wyrażaniu wielkich idei w niewielkim formacie. Szeroko okrzyknięty jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych improwizatorów naszych czasów, zwraca się w stronę głębokich inspiracji nad fotografiami Mike’a Disfarmera a także do wielkiej powodzi Missisipi w 1927 roku. Z tego powodu Jazz na Lincoln Center wyprodukował program nazwany ”Roots of Americana”. Nagrania Frisella dla wytwórni Nonesuch obejmują szeroki zakres muzycznej leksyki od oryginalnych ścieżek muzyki do filmów Bustera Katona, aranżacje na rogi i smyczki (Blues Dream, History, Mystery, Unspeakable), współpracę z basistą Viktorem Kraussem i perkusistą Jimem Kelnerem (Gone, Just Like a Train, Good Dog, Happy Man), album z muzykami z Nashville (Nashville), solowy krążek (Ghost Town), kolekcję inspiracji amerykańskimi tradycyjnymi pieśniami ludowymi (The Willies), i dwa albumy tria z legendami jazzu – Dave’m Hollandem/ Elvinem Jonesem i Ronem Carterem/ Paulem Motion.
Wydawnictwo ”The Intercontinentals” łączy w sobie Frisellowską stylistykę amerykańskich korzeni z brazylijskimi, greckimi oraz malijskimi wpływami. ”Disfarmer” nawiązuje do dorobku wiejskiego fotografa z Arkansas, Mike’a Disfarmera. Uznawany za jednego z 21 najważniejszych i najbardziej płodnych artystów, w 2012 roku uhonorowany został prestiżową nagrodą Doris Duke Artist. Pełnił też funkcję jednego z dyrektorów artystycznych w San Francisco Jazz.

Tony Scherr

Brooklynski artysta rozpoznawany głównie z wokalu oraz gitary hawajskiej w formacji pod szyldem „Tony Scherr Trio” (Anton Fier, Rob Jost), kojarzony również ze współpracy z Billem Frisellem, z grupą „Sex Mob” oraz licznymi występami obok takich artystów, jak The Lounge Lizards, Willie Nelson, Norah Jones, Rickie Lee Jones, Dakota Staton czy Feist. Tony’ego usłyszeć można na niedawno zrealizowanych nagraniach, spośród których wyróżnić należy, nawiązujący do twórczości Johna Lennona album „All We Are Saying”, nagrane z udziałem Keitha Richardsa i Dona Wasa kompozycje doo wop z krążka Aarona Neville’a „My True Story”, wydawnictwo „Ghost On Ghost” grupy Iron and Wine, należący do „Sex Mob” „Cinema Circus & Spaghetti”, oraz „Tony Scherr Trio” nagrany podczas poniedziałkowych koncertów w kultowym klubie The Living Room w Nowym Jorku.

Kenny Wollesen

Nowojorski perkusista. W ciągu dekady lat 90. uczestniczył w nagraniach ponad 30-stu albumów, zdobywając renomę artysty o niezwykłej wszechstronności, doskonałym warsztacie oraz oryginalności. Współpracował przy licznych nagraniach i występował z różnorodnymi stylistycznie artystami, począwszy od Toma Waitsa (udział w projekcie ”Black Rider” obok Williama S. Burroughsa), aż po Seana Lennona i Rona Sexmitha (współpraca przy drugim albumie, ”Other Songs”). Jest założycielem New Klezmer Trio. Nieustannie obecny na nowojorskiej scenie jazzowej i awangardowej, co nie przeszkadza mu w jednym miesiącu jeździć w trasy z Billem Frisellem oraz Myrą Melford. Autor najznakomitszego połączenia nowoczesnego drive’u z eklektyzmem, przy jednoczesnym szacunku dla XIX- wiecznej klezmerskiej leksyki. Na przełomie 1987 i ’88 roku z Kennym na perkusji, ”The Klezmorim” miał szansę uzyskać uliczny funk groove rodem z początku XX wieku oraz odwagę połączenia muzyki klezmerskiej z rockiem i jazzem. Wollesena okrzyknięto mianem „bębniarza bębniarzy”, grającego jednocześnie w sposób lekki i mistrzowski, zanurzając beat w pikantnym gulaszu muzycznych pomysłów.